1. 8. 2013

ČUKČA - víte co to je?


 Ve středu jsem narazila na pro mě naprosto neznámé nevím co to je ( ovoce nebo zelenina), která se nazývá čukča, a protože jsem zvědavá tak jsem zakoupila ochutnala a pídila se po netu.

Vypadá senzačně a taky senzačně chutná, alepsoň mě.

Takže z Webu Vám kopíruji:

V Evropě téměř neznámá, ale u každého, kdo ji zná, velmi oblíbená zelenina, jež vypadá jako paprika a chutná jako okurka. Vejčité lusky mají v kuchyni všestranné použití, kterého se však většinou nedočkají, protože jsou výtečné za syrového stavu.
Tato zelenina známá též pod názvem Achokcha, ačokča, divoká okurka, mexická okurka nebo korila pochází patrně z Mexika. Pěstuje se jak tam, tak také v Peru a v částech jihovýchodní Asie. V Evropě je ačokča téměř neznámá. Korila je druh divoké okurky, která se v Mexiku nazývá >>pepino hueco<< (= dutá, prázdná okurka) – patrně kvůli nízkému podílu dužiny. Bobulovité plody paprskovitého tvaru se špičatým vrškem dosahují délky 5-10 cm.
Zajímavé jsou léčebné účinky ačokči. V syrovém stavu pomáhá proti cukrovce, snižuje cholesterol a vysoký krevní tlak. Používá se při léčbě respiračních chorob a preventivně působí proti ateroskleróze.
Konzumují se syrové, dušené nebo vařené, použití i příprava je obdobná jako u paprik. Plody lze i nakládat společně s okurkami, cibulkami a karotkou do chutných sladkokyselých nálevů nebo nakrájené na menší kousky sušit a přes zimu použít v kuchyni např. do zeleninových polévek. Malé plody mají za syrova velmi příjemnou hráškovou chuť, které se konzumují celé. Větší plody je lepší rozříznout, protože mohou obsahovat tvrdá semínka, které je lépe odstranit.
Plody čukči se skladují v chladu v lednice, kde vydrží čerstvé i několik dní.

Zdroj: Ekofarma Ředhošť

Už jste někdy čukču jedli?


























10 komentářů:

  1. Čukču znám, už jsem o ní slyšela docela hodně, ale ještě nikdy jí neměla, tak snad možná někdy jednou doufám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ochutnej, dcerka říká, že chutná jako lusky -hrach, mĕ do okurky. Stojí to za to zpestřit jídelnìček:-)

      Vymazat
  2. Ahojky:-)
    Ačokču (variabilita názvu je vtipná).... jsem objevila a taky ochutnala poprvé teprve nedávno. Má zvláštní, ale fajn chuť...zkoušela jsem zatím 2 receptíky....
    Jednu várku jsem vydlabala a naplnila sýrovou "nádivkou" z mozzarellky, cottage a parmazánu, do toho pár sušených rajčat a bylinky - bazalka, petrželka, rochu tymiánu....vše zapekla cca 15minut v troubě...a k tomu rozpéct bagetky (pokapat oliváčem) a nakrájená čerstvá cherry rajčátka + olivy... mňam.
    Druhou část jsem pak orestovala na pánvičce s cuketou a kukuřicí (+ feferonka) na rychlo oběd s uzeným tofu a k tomu kuskus. Blesková akce, když je hlad po návratu z venku:-)
    Za mě má ačokča palec nahoru :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-), jj ja ji snĕdla syrovou, to preferuji u zeleniny nejvíce. Nejsem zastánce úprav pokud to není vyloženĕ nutné. Moooc mi chutná:-)

      Vymazat
  3. Ačokču už pěstujeme několik roků. Je výborná a na pěstování nenáročná. Hodně plodí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě zajímá, taky bych ji ráda pěstovala :-)

      Vymazat
  4. Ačokču doma sázíme každoročně. I letos má už strašnou výšku (plane se nám nad tyčku až po jabloni :D) a má strašně moc plodů. Strašně moc mi chutná, ale nejlepší je ještě taková ta mladší, když semínka nemají barvu :) Taky pár sklenic zavařujeme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pohledám a zkusím si jitaky pěstovat, hrozně nám chutná:-)

      Vymazat
  5. Neznám, ochutnám :)

    OdpovědětVymazat
  6. právě jsem pozřela své první sousto Čukči. Chuť je zajímavá - chutná to skoro jako syrový hrášek. Musím ale po pravdě říct, že okouzlená úplně nejsem. Je to asi ale jen o zvyku a myslím, že si ji časem oblíbím. Koupila jsem v obchodě Sklizeno v Praze 4 - Nuslích. Katka

    OdpovědětVymazat

Prosím neregistrované o použití: název/adresaURL, zadejte jen jméno nebo přezdívku. Prakticky jste stejně anonymní a lépe se v tom orientují čtenáři včetně mě. Děkuji.